Sugar? Nah….i’m sweet enough!

joanna-kosinska-544543-unsplash

 

 

Είναι Σάββατο βράδυ, και έχεις απλώσει όλη σου την ντουλάπα στο κρεβάτι για να αποφασίσεις τι θα βάλεις! Αποφασίζεις να βάλεις την μαύρη φούστα σου, αλλά συνειδητοποιείς ότι δεν κλείνει! Εφιάλτης τουλάχιστον! Έχεις αργήσει στη σχολή σου και σαν να μην έφτανε αυτό, το τζιν αποφάσισε ότι δεν κουμπώνει! Περιγράφω το συναίσθημα σου στις εξής 3 συλλαβές : ΠΑ – ΝΙ – ΚΟΣ! Έχει συμβεί σε όλους μας ανεξαιρέτως! Ναι ακόμη και σε σένα που γελάς! Ξέρω ότι έχεις ξεκινήσει την «από Δευτέρα» δίαιτα, αυτή τη φορά όμως έχεις σηκώσει ό,τι light και zero κυκλοφορεί στην αγορά! Τι εννοείς που το ξέρω; Όλοι μας το έχουμε κάνει! Αν παραδεχτούμε ότι είμαστε ό,τι τρώμε, θα έλεγα ότι είμαστε μια γλυκαντικο – μάζα!

Ναι ναι καλά κατάλαβες, μια όμορφη και γλυκιά μάζα, φτιαγμένη από γλυκαντικές ουσίες και υποκατάστατα ζάχαρης! 

Τελικά τι είναι οι γλυκαντικές ουσίες και τα υποκατάστατα ζάχαρης; Είναι επιβλαβή ή όχι για την υγεία μας; Είναι βλάβες χωρίς θερμίδες ή ένα ακόμη βήμα εξέλιξης της επιστήμης;

Οι γλυκαντικές ουσίες προστίθενται στις τροφές για να τους προσδίδουν το χαρακτηριστικό της γλυκιάς γεύσης. Η γλυκύτητά τους είναι συχνά μέχρι και πολλές χιλιάδες φορέςεντονότερη απότην επιτραπέζια ζάχαρη. Η ποσότητα που απαιτείται από τα γλυκαντικά για να αποδόσουν την γλυκιά τους ιδιότητα στα φαγητά είναι τόσο μικρή που η θερμιδική τους κατανάλωση είναι σχεδόν μηδαμινή.

Τα μόρια των τεχνητών γλυκαντικών μοιάζουν με αυτά της ζάχαρης. Έτσι, αναγνωρίζονται από τους υποδοχείς του γλυκού. Διαφέρουν όμως σε μεγάλο βαθμό από τη ζάχαρη διότι το σώμα δεν μπορεί να τα διασπάσει σε θερμίδες, γι αυτό και δίνουν τη γλυκιά γεύση χωρίς επιπλέον θερμίδες. Οι γλυκαντικές ύλες χωρίζονται σε 2 κατηγορίες: τις φυσικές γλυκαντικές ύλες και τις τεχνητές. Στις φυσικές γλυκαντικές ύλες κατατάσσονται η ξιλιτόλη, η μαννιτόλη, η μαλτιτόλη, η ισομαλτιτόλη και η στέβια, ενώ στις τεχνητές γλυκαντικές ουσίες κατατάσσονται η ασπαρτάμη, η ακεσουλφάμη Κ, η σακχαρίνη, η σουκραλόζη και το κυκλαμικό οξύ.

Ο οργανισμός FDA, έχει εγκρίνει πέντε τεχνητά γλυκαντικά: σακχαρίνη, ακεσουλφάμη, ασπαρτάμη, νεοτάμη και σουκραλόζη. Έχει επίσης εγκρίνει ένα φυσικό γλυκαντικό χαμηλής σε θερμίδες, στέβια.

Μια ανησυχία που επιδικνύουν οι επιστήμονες είναι ότι οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τεχνητά γλυκαντικά μπορούν να αντικαταστήσουν τις απώλειες θερμίδων από άλλες πηγές και  πιθανώς να αντισταθμίσουν την απώλεια βάρους ή οφέλη για την υγεία Αυτό μπορεί να συμβεί γιατί θέλουμε να ξεγελάσουμε τους εαυτούς μας ότι με τη χρήση των γλυκαντικών ουσιών απλά μπορούμε να καταναλώσουμε πολύ περισσότερες θερμίδες χωρίς ο οργανισμός μας να τις εξαργυρώνει σε άυξηση σωματικού λίπους ή ακόμη και σωματικού βάρους.

Είναι επίσης πιθανό αυτά τα προϊόντα να αλλάξουν τον τρόπο που δοκιμάζουμε τα τρόφιμα. Μια ελάχιστη ποσότητα παράγει γλυκιά γεύση συγκρίσιμη με εκείνη της ζάχαρης, χωρίς συγκρίσιμες θερμίδες. Η υπερδιέγερση των υποδοχέων ζάχαρης από τη συχνή χρήση αυτών των υπερ-έντονων γλυκαντικών μπορεί να περιορίσει την ανοχή για πιο σύνθετες γεύσεις εξηγεί ο Δρ. Ludwig σε σχετική έρευνα περί του θέματος. Αυτό σημαίνει ότι οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν τακτικά τεχνητά γλυκαντικά μπορεί να αρχίσουν να βρίσκουν λιγότερο έντονα γλυκά τρόφιμα, όπως φρούτα, λιγότερο ελκυστικά και άγρια τρόφιμα, όπως λαχανικά, εντελώς ακατάλληλα.

Τελικά..;

Επιστροφή στη ζάχαρη ή όχι;

Ίσως η ζάχαρη δεν είναι πολύ κακή τελικά. Όλα εξαρτώνται από τη μορφή με την οποία βρίσκεται η ζάχαρη στα τρόφιμα που καταναλώνουμε και κατά πόσο είναι επεξεργασμένη ή όχι. Τα τρόφιμα που περιέχουν ζάχαρη στη φυσική τους μορφή, ολόκληρα τα φρούτα, για παράδειγμα, τείνουν να είναι εξαιρετικά θρεπτικά, με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και με χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο. Από την άλλη πλευρά, η συμπυκνωμένη ζάχαρη που καταναλώνεται σε μεγάλες ποσότητες αυξάνει γρήγορα τα επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης στο αίμα, αυξάνει τα τριγλυκερίδια και τις ρίζες οξυγόνου, και μαζί τους, τον κίνδυνο για διαβήτη, καρδιαγγειακές παθήσεις και άλλες χρόνιες ασθένειες

Η επιστήμη εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς όχι από μέρα σε μέρα πλέον αλλά από ώρα σε ώρα. Τα επιστημονικά ευρήματα, είναι στη διάθεση του καταναλωτή τόσο για διευκόλυνση της καθημερινότητάς του, όσο και για αύξηση του βιοτικούτου επιπέδου. Είναι λοιπόν στο χέρι καθενός από μας να χρησιμοποιήσουμε τα ευρήματα αυτά, στη συγκεκριμένη περίπτωση τις γλυκαντικές ουσίες, με μέτρο.

Η εύλογη χρήση των γλυκαντικών ουσιών αλλά και της ζάχαρης μπορούν να αποτελούν μέρος της διατροφικής μας πυραμίδας. Άλλωστε, ποιος μπορεί να αντισταθεί στα γλυκα;

Πηγές:

  1. Δασκαλάκη Δ., Τεχνητές γλυκαντικές ουσίες και Σακχαρώδης Διαβήτης (υποκατάστατα ζάχαρης ή ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες, Ελληνικά Διαβητολογικά Χρονικά 29, 1: 28-30, 2016
  2. https://www.hasd.gr/innet/UsersFiles/admin/documents/Diabitologika/2016_1/28-30_DASKALAKH.pdf
  3. Harpaz D., Yeo L.P., Cecchini F., Koon T., Kusmaro A., Tok A., Marks R., Eltzov E., 2018, Measuring Artificial Sweeteners Toxicity using a Bioluminescent Bacterial Panel
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6222326/
  5. https://www.health.harvard.edu/blog/artificial-sweeteners-sugar-free-but-at-what-cost-201207165030
Ακολουθείστε μας και χαρίστε μας ένα like:
Close Menu